• OMX Baltic−0,61%260,86
  • OMX Riga0,13%888,3
  • OMX Tallinn−0,27%1 687,32
  • OMX Vilnius−0,02%1 002,77
  • S&P 5000,28%5 718,57
  • DOW 300,15%42 124,65
  • Nasdaq 0,14%17 974,27
  • FTSE 1000,31%8 285,47
  • Nikkei 2250,57%37 940,59
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,04
  • OMX Baltic−0,61%260,86
  • OMX Riga0,13%888,3
  • OMX Tallinn−0,27%1 687,32
  • OMX Vilnius−0,02%1 002,77
  • S&P 5000,28%5 718,57
  • DOW 300,15%42 124,65
  • Nasdaq 0,14%17 974,27
  • FTSE 1000,31%8 285,47
  • Nikkei 2250,57%37 940,59
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,04
  • 10.08.15, 09:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kolme aruande asemel kaks

Kohalike omavalitsuste finantsistid ja raamatupidajad suudaksid andmeid paremini analüüsida, kui aruandekohustust pisut vähendada, kirjutab Saue vallavalitsuse rahandusosakonna juhataja Margus Randma.
Margus Randma
  • Margus Randma Foto: Erakogu
Omavalitsused peavad esitama hulgaliselt aruandeid rahandusministeeriumile, statistikaametile, sotsiaalministeeriumile, maavalitsustele ja veel mitmesugustele teistele instantsidele. Valdavalt on need põhjendatud, need on aruanded eelkõige riigi raha kasutamise kohta. Arvestades aga eesmärki muuta kohalike omavalitsuste tegutsemine efektiivsemaks, peaks püüdma aruannete hulka vähendada.
Dubleerimise näide
Aruannete osalisest dubleerimisest saab tuua järgmise näite. Kohalikud omavalitsused esitavad iga kuu tegevusalade kaupa töötajate arvu kohta infot sisaldava aruande „Saldoandmik“ rahandusministeeriumile. Statistikaametile esitatakse iga kuu aruanne „Palk“ sarnase infoga. Sotsiaalministeeriumile esitatavad need omavalitsused, mille koosseisu kuulub mõni hoolekandeasutus, igal aastal hoolekandeasutuse töötajate arvu sisaldava info aruandes „Hoolekandeasutus“.
Tõsi, neis aruannetes on andmepäringud teatud erinevustega. Näiteks tuletuvad rahandusministeeriumi ja statistikaameti aruannetest vastavad andmed kaalutud keskmise kujul aruandeaasta kohta. Sotsiaalministeeriumi aruandes päritakse aga infot aruandeaasta lõpu seisuga.
Positiivne tulemus
Toodud näide kutsub siiski üles aruannete koostajaid hoolikalt iga aruanderea või isegi terve aruande vajalikkust analüüsima. Võib olla, et teatud juhtudel mõne andmepäringu ärajätmine ja vajaliku informatsiooni saamine mõnest muust aruandest ei vähendakski oluliselt aruannetest saadava info kasutusväärtust. Nii näiteks võiks alameesmärgiks seada 3 = 2 ehk iga senise kolme aruande kohta jätta alles kaks.
Mis oleks selle eesmärgi teokssaamise positiivne tulemus? Väheneks küll üleriigilisi statistilisi keskmisi sisalduva informatsiooni hulk, kuid vabaneva ajaressursi abil tekiks omavalitsuste finantsistidel ja raamatupidajatel võimalus sünteesida rohkem kohalikku informatsiooni. Näiteks saaksid ja peaksid kohalike omavalitsuste finantsistid ja raamatupidajad analüüsima rohkem omavalitsuse  kulude erinevusi allasutuste vahel ja seda infot kõrvutada naaberomavalitsuste infoga. Praegu suudavad finantsistid ja raamatupidajad vaevu ära täita aruandluskohustuse, analüüsiks aega ei jätku.
 
 
 
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.09.24, 13:51
Sileni vaikuseruumid liiguvad taastuvenergia abil nullheite suunas
Unikaalseid vaikuseruume tootev Silen kasutab nüüdsest vaid taastuvenergiat, kuna ettevõtte kestlikumaks muutmine annab eksporditurgudel märgatava konkurentsieelise.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele